Órla Murphy

Órla Murphy is Director of the Department of Digital Humanities at University College Cork. Her teaching activity and publications reflect scientific interests such as paleography, codicology and textual transmission from orality to cyberculture. She was National Coordinator of DARIAH-IE (Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities); National representative on the Scientific Committee of the CoST-EU (cooperation in Science and Technology) and on the SCI SWG Social and Cultural Innovation Special Working Group of ESFRI (European Strategy Forum on Research Infrastructures). She has also received the following awards: Fulbright TechImpact Award, NFTLHE National Teaching Expert Award, College of Arts Research funding awards and UCC Strategic fund for excellence in research awards. She is currently PI of the project “Embedding Digital Literacies in Irish HEIs” funded by the IrishResearch Council.

Alcir Pécora

Alcir Pécora is Full Professor of Literary Theory at the State University of Campinas (São Paulo, Brazil) and has been dedicating his studies mainly to rhetoric, oratory and poetics, having also extensive activity as a literary critic. He is currently a member of the Accademia Ambrosiana in Milan (Italy) and Director of the Instituto de Estudos Avançados da Unicamp (Idea). Among other works, he wrote Teatro do Sacramento (1994), Máquina de Gêneros (2001) and Rudimentos da Vida Coletiva (2002). He is the organizer of A Arte de Morrer (1994), Escritos Históricos e Políticos do Padre Vieira (1995), Sermões I e II (2000-2001), As Excelências do Governador (2002), Lembranças do Presente (2006), Índice das Coisas Mais Notáveis (2010) and Por que Ler Hilda Hilst (2010). He edited the works of Hilda Hilst (2001-2008), Roberto Piva (2005-2008) and Plínio Marcos (2017).

Luís de Sousa Martins

Doutorei-me em Antropologia Social pelo ISCTE com a tese Inovação e Resistência – Um estudo sobre estratégias nas companhas de pesca (Póvoa de Varzim). As minhas investigações têm-se centrado tanto em estudos de campo, com o objetivo de desenvolver observações etnográficas em proximidade social e humana, como em abordagens teóricas que me permitam alcançar níveis vigorosos de interdisciplinaridade e exposição do pensamento. Nas ações de terreno dou primazia ao contacto e às recolhas em comunidades, onde desenvolvo um interesse particular pelos impactos da tecnologia da pesca seja sobre os recursos naturais seja nas relações sociais e na perceção dos marítimos relativamente a estes impactos. Do ponto de vista teórico procuro apreender os modos como nas artes, incluindo a fotografia, na literatura e nas ciências, há um esforço de entendimento e representação das questões do mar, que se alarga à patrimonialização cultural. Sobre tudo isto, emerge uma preocupação ética: que a análise ou o simples olhar não ocultem ou metam na sombra a diversidade e a liberdade do que é conhecer. [Produção científica do investigador]